Στη σημερινή ψηφιακή εποχή, η έγκαιρη προαγωγή και εκπαίδευση βιοσωματικών, (μετα)γνωστικών, ηθικών, συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας μπορεί να διαδραματίσει στρατηγικό ρόλο στην προσωπική, κοινωνική και επαγγελματική τους ζωή.
Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό (2006/962/ΕΚ) και διεθνές (PISA, PIRLS, TIMSS) εκπαιδευτικό πλαίσιο, στο τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης οι μαθητές καλούνται να έχουν αποκτήσει στέρεες βασικές δεξιότητες
α) προφορικής και γραπτής επικοινωνίας στη μητρική και ξένη γλώσσα,
β) εφαρμογής της μαθηματικής σκέψης στην επίλυση προβλημάτων καθημερινής ζωής,
γ) παρατήρησης και εξήγησης του φυσικού κόσμου
ΚΑΙ οριζόντιες δεξιότητες
α) ψηφιακής αναζήτησης/επεξεργασίας/κοινοποίησης πληροφοριών της τεχνολογίας,
β) οργάνωσης και παρακολούθησης της ατομικής και συλλογικής μάθησης (μεταγνώση),
γ) διαπροσωπικής και διαπολιτισμικής συμμετοχής στην κοινωνική ζωή και την επίλυση συγκρούσεων,
δ) ανάληψης πρωτοβουλίας και μετατροπής ιδεών σε επιχειρηματικές δράσεις μέσα από δημιουργικότητα, καινοτομία και διαχείριση κινδύνου
ε) έκφρασης ιδεών, εμπειριών και συναισθημάτων μέσα από τις τέχνες.
Σύμφωνα με τα τελευταία ευρήματα ενός διακρατικού σχεδίου εργασίας με τίτλο «Assessment and Teaching of 21st Century Skills (ATC21S)», που εκπονήθηκε την περίοδο 2009-2012 από 250 ερευνητές 60 ιδρυμάτων 6 ανεπτυγμένων χωρών, ο μαθητής/εργαζόμενος για τον 21ο αι. χρειάζεται να κατέχει δεξιότητες αναφορικά με
α) τον τρόπο που σκέφτεται (δημιουργικά, κριτικά, να λύνει προβλήματα, να παίρνει αποφάσεις, να έχει κίνητρα και επίγνωση των γνωστικών του διεργασιών),
β) τον τρόπο που αναμένεται να εργάζεται (ανθρώπινη επικοινωνία, συνεργασία),
γ) τα εργαλεία που χρειάζεται για οποιαδήποτε εργασία (χρήση ψηφιακής τεχνολογίας) και
δ) τον τρόπο ομαλής διαβίωσής του (πολίτης του κόσμου, αίσθημα προσωπικής και κοινωνικής ευθύνης, προσωπικής και επαγγελματικής ανάπτυξης).
Μιχαήλ Χρυσός (PhD στις Επιστήμες της Αγωγής – Εκπαιδευτική Ψυχολογία)
Επιστημονικός Σύμβουλος του Κε.Εκπ.Δεξ. «ΠΡΟΧΩΡΩ» Ι www.prochoro.gr